Kahve dükkanlarının son zamanlardaki değişimini fark ettiniz mi? Eskiden sadece kahve alma amaçlı kullanılan dükkanlar artık ortaklaşa kullanılan tanışma, çalışma ve konuşma ortamlarına dönüştü. Fakat iş yerlerinde söylenmemiş kurallar olduğu gibi kahve dükkanlarında da benzer nezaket kuralları vardır. Eğer kibar bir müşteri olarak kabul edilmek istiyorsanız ve özellikle düzenli bir müşteriyseniz bu kurallara uymanız gerekir, bunun için de öncelikle de bu kuralları bilmeniz gerekir. Kahve dükkanlarındaki görgü kurallarını karşılaştırdığımız, bazı durumların doğru olup olmadığını insanlara sorduğumuz bir Reddit forumu oluşturduk ve işte bulduklarımız.
Kahve Dükkanından Bir Şeyler Almak
Bir kullanıcımız yakın bir kahve dükkanına çalışmak için gidip para harcamamak adına hiçbir şey almadan oturmanın doğru olup olmadığını sordu. Oybirliğinin kararı, bir şey satın almadan kahve dükkanında oturmamandı. “Karşılığında hiçbir şey satın almadan onların yerini işgal ediyorsun. Kahve dükkanı boş olsa bile bu kötü bir davranıştır. Çalışmak için ev dışında bir yer arıyorsanız, halk kütüphanesini deneyin.” Buna katılan başka bir kullanıcı eğer daha uzun kalmayı planlıyorsanız satın almaya devam etmeniz gerektiğini ekleyerek : “Eğer müşteri yeri kaplıyorsanız bir şeyler satın almak genel nezaket kuralıdır ve daha uzun kalıyorsanız her saat başı bir şey almanız tercih edilir.” Peki görgü kurallarına uymak adına müşteriler, ne kadar sıklıkla kahve ya da aperatif satın almalıdır? Başka bir kullanıcı, bir kahve alıp tez yazarken alanı kullanmaya devam etmenin uygun olup olmadığını sordu: “Kafede oturduğum üç saat içerisinde kahvem bitmemesine rağmen garson iki kere gelip bir şey isteyip istemediğimi sordu. Biraz baskı altında hissettim ve kalkmaya karar verdim… ödeme sırasında görevli bana: “Lütfen ne kadar oturduğunuza dikkat edin sizden saat başı en az 1 içecek sipariş etmenizi bekliyoruz” dedi… Yani kafede çalışırken birden fazla içecek sipariş etmediğim için hatalı mıyım? Yanıtların çoğu “onların işletmesi, onların kuralları” diyerek mağazanın politikası uyarınca istedikleri satın alma sıklığını talep edebileceklerini söyledi. Diğerleri ,özellikle Starbucks gibi büyük zincirlerde, eğer kafe dolu değilse ve başka müşterilerin yerini işgal etmiyorsanız bu konuda biraz daha rahat davranabileceğimiz söyledi.
SONUÇ
Çalışmak için kafeye ya da kahve dükkanına oturmadan önce ürün satın alınız. Özellikle büyük bir zincir kafesinde değilseniz şansınızı zorlamamak adına saat başı en az bir ürün alınız.
Kahve Dükkanındaki Gürültücü İnsanlara Kötü Davranmayın
Kendinize kafeinle dolu, sakin bir zaman ayırmış, kahve dükkanında oturuken yan masaya göz ardı edilemeyecek kadar yüksek sesle telefonda konuşan biri oturuyor. Seesiz olmaları için onları uyarmak doğru mudur? Topluluğun bu konudaki ortak yargısı o kadar net değil. Bir yazıda çoğu kullanıcı başka bir masaya oturmanın ya da yan masadaki kişi normal bir tonla konuşuyorsa kalabalık kahve dükkanlarında ses iletmeyen kulaklık kullanmanın daha doğru olduğunu söyledi. “Onun da sizin kadar o kafede olup istediğini yapma hakkı var.. Size ortak alanlarda çalışmamayı öneriyorum. Buralarda çalışmak sizin dikkatinizi dağıtacaktır.” Başka bir yazıda, daha sessiz bir kafede sesli konuşan biri telefonda tartışıyormuş. Yazıyı paylaşan yazar da en sonunda dayanamayıp konuşan müşteriye sessiz olmalarını söylemiş. Çoğu kullanıcı hem telefonda tartışanın hem de uyaran yazarın burada haksız olduğunu söyleyerek; birini herkesin içinde o şekilde uyarmanın ve değişmelerini istemenin sessiz bir kafede sesli bir şekilde tartışma kadar yanlış olduğunu savundu. “Bu durumda her iki taraf da haksız. Sesli bir şekilde kafede telefonda tartışmak kabalıktır fakat kafeler sizin oturma odanız değil. İnsanların konuşabileceği ortak kullanım alanlarıdır.” “Konuşan adam çok gürültülüydü fakat muhtemelen fark etmedi bile… Kulağında kulaklık olduğunu söylemiştin… Buradan senin kaba bir şekilde sessiz olmasını söylemek yerine biraz daha kibar olup ondan nazikçe sesini biraz alçaltmasını rica edebileceğini anlıyoruz.”
SONUÇ
Şimdiki iletişim çağında halka açık yerlerde telefonda konuşmak kaba bir davranış değildir. Fakat biri çevreyi rahatsız edecek derecede sesli ya da kaba konuşuyorsa onları nazik bir dille uyarmak kabul edilebilir; tabii sonucunda kişinin bunu nasıl karşılayacağını da unutmamak gerekir.
Arkadaşı İçin Koltuk Ayırtanları Anlayışla Karşılayın
Bir kullanıcı, insanların arkadaşları için ayırdıklarını söyleyip hiç bir zaman dolmayan sandalyeleri kendileri için tuttuklarından şikayetçiydi. “Artık birine sandalyenin boş olup olmadığını sorduğumda arkadaşını beklediğini söylerse, o gelince kalkacağını söyleyip oturuyorum. Ve arkadaşı gelirse kalkıp gidiyorum. Bunun da adil bir davranış olduğunu düşünüyorum.” Karar kullanıcılarca hızlı ve oybirliğiyle alındı- kafede dolu olduğu söylenen koltuklara oturmayın! “Herkes yabancı biriyle oturuken rahat edemez. Tabii ki toplu ulaşım araçlarında ,otobüs ve tren gibi, durum farklı… Şahsen yabancı biriyle nerede olursa olsun oturmak istemem.” “…Bu tavır oldukça hoş olmayan bir davranış. O kişinin sandalyeyi işgal edip tek başına oturmasının sınır bozucu bir durum olduğunun farkındayım fakat arkadaşı gelene kadar da olsa yabancı biriyle o şekilde oturmak rahatsız edici bir durum olabilir. Özellikle kalabalık yerlerde arkadaş için yer tutmak çok normal bir durum.”
SONUÇ
Başkası için ayrılmış sandalyelere oturma. Başka bir sandalye bul ya da kahveni alıp çık.
Bahşiş Vermeyenleri Utandırmayın
Bu çalışanlar için. Eğer bir ofis için büyük bir sipariş hazırlıyorsan onlardan bahşiş istemek doğru mudur? Bir çalışan soruyor: “Şehrin baya zengin kısmında işlek bir kafede çalışıyorum. Hayatımı bahşişlerle sürdürüyorum. Keşke bu durumda olmasaydım ama Amerika’da yaşıyorum. Son zamanlarda 15 bardak kahve alıp onları tek başına nereye gidiyorsa taşıyan bir müşterim vardı. Tek başına o kadar kahveyi taşıması çok zor olduğu için bir kaç kere ona geri getirmek şartıyla kahve demliğini alıp gitmesini önerdim, hem de daha ucuza gelirdi. Fakat kendisi insanların kahvelerini bu şekilde sevdiğini söyleyerek teklifimi hiçbir zaman kabul etmedi. Sonunda bir hafta kadar sonra gelip demlikte kahve istedi. Kasaya gelince pos cihazında “Bahşiş vermek istemiyorum butonu nerede” diye sordu. Ben de ona kötü bir bakış atarak “Bilmem, ben her zaman bahşiş veririm” dedim. Kendisi sinirlenmişe benziyordu… Ve evet, oldukça alaylı bir tonla söyledim.” Kullanıcılar çalışanı, Amerikadaki basis kültürüne rağmen, sert bir şekilde eleştirdi. “Sen işini yapıyorsun. Her ne kadar normal bir sipariş olmasa da ve çalışanlar üzerinde biraz baskı oluştursa da, bundan dolayı bir basis “hak etmiyorsun”. Tabii ki bahşiş olsa güzel olurdu, ama zorunlu değil.” “Starbucks’ta çalışıyorsun ve o müşteri muhtemelen iş arkadaşının parasını ya da iş yerinin kartını kullanan bir stajyer. Ve sen çizgiyi böyle davranarak aşıyorsun, peki neden? 5 dolar alamadın diye mi?… İş arkadaşların haklı, eğer müşterilere böyle davranmaya devam edersen onları kahve dükkanından kaybedersin.”
SONUÇ
Bunu okuyan kahve dükkanı ve kafe çalışanları, lütfen bahşiş isteme konusunda dikkatli olunuz. Müşterilerin de bahşiş vermeme konusunda içleri rahat olabilir fakat büyük siparişlerde düşünceli olmaları gerekir. Bunlar, kullanicilar tarafindan degerlendirilen, en iyi dort kafe gorgu kuralimiz. Herkesin kendine ozel sosyal beklentileri olmasinin yaninda bu kurallar iyi bir kafe müşterisi olma yolunda dikkat etmeye başlayabileceğiniz önemli noktalar. Eklememizi istediginiz kurallar mi var? Bize @rijo42 twitter hesabindan ulasarak kafelerde karsilastiginiz durumlari yaziniz , ya da gorgu kurali ihlallerini. Stephanie Bradburn rijo42 ,ticari kahve makineleri ve premium kahve çekirdeklerinin dünyası, deki marka iletişim müdürüdür. Kahveyi çok sever (belli ki) ve kafelerde sessizlik ve iyi görgüyü destekler. EDİTÖR: Yasemin Defne Pak Kaynak: https://coffeeblog.co.uk/4-coffee-shop-etiquette-rules-according-to-reddit/